Intermittent fasting czyli post przerywany 0
Intermittent fasting czyli post przerywany

Czym jest intermittent fasting?

To post przerywany, czyli okresowy post (IF), który jest obecnie jednym z najpopularniejszych trendów w zakresie zdrowia i sprawności fizycznej na świecie.

Ludzie używają go głównie, aby schudnąć, poprawić swoje zdrowie i ułatwić styl życia.

Nie określa on, jakie produkty należy jeść, a kiedy należy je spożywać.

Pod tym względem nie jest to dieta, a po prostu jedna ze strategii żywieniowych.

W rzeczywistości post od czasu do czasu jest bardziej naturalny, niż nieustanne spożywanie 5, czy nawet 6 posiłków dziennie.

Najpopularniejsza metoda postu to:

-Metoda 16/8, która obejmuje pomijanie śniadania i ograniczenie dziennego okresu jedzenia do 8 godzin, na przykład od 13:00 do 21:00, gdy spożywasz 2 lub 3 większe posiłki, a następnie pościsz przez 16 godzin. 

-Metoda 5/2, która polega na nie jedzeniu 2 razy w tygodniu przez 24 godziny.

Jednak metoda 16/8 jest najprostsza, najbardziej zrównoważona i najłatwiejsza do utrzymania długoterminowego.

Jest też najpopularniejsza wśród ludzi stosujących posty.

Badania pokazują, że okresowy post, jest nie tylko sposobem na kontrolowanie wagi, ale i zapobieganie, a nawet odwracanie niektórych chorób. Takich jak np. insulinooporność.

Kiedy pościmy w naszym ciele dzieje się kilka rzeczy na poziomie komórkowym i molekularnym.

Nasze komórki inicjują ważne procesy naprawcze i zmieniają ekspresję genów.

Wrażliwość na insulinę poprawia się, a jej poziom gwałtownie spada. A niższy poziom insuliny sprawia, że magazynowany tłuszcz jest bardziej dostępny i szybciej spalany.

Przerywany post może zmniejszyć oporność na insulinę, obniżając poziom cukru we krwi, dlatego może to być potężne "narzędzie" dla osób z insulinoopornością, czy cukrzycą.

Przerywany post może również obniżyć „zły” cholesterol LDL i trójglicerydy we krwi.

Post zwiększa poziom hormonu mózgowego i może wspomagać wzrost nowych komórek nerwowych. Może również chronić przed chorobą Alzheimera.

Poszcząc nasze komórki inicjują również procesy naprawy komórkowej. Obejmuje to tak zwaną autofagię, podczas której komórki trawią i usuwają stare i dysfunkcjonalne białka, "odpady", "śmieci", które gromadzą się w komórkach.

Następują również zmiany w funkcji genów, związane z długowiecznością i ochroną przed innymi chorobami.

 

Jednak utrata masy ciała jest najczęstszym powodem, dla którego ludzie próbują przerywanego postu. 

Post sprawia, że jemy mniej posiłków, przez co może to prowadzić do automatycznego zmniejszenia spożycia kalorii.

Pamiętać trzeba, że chudniemy tylko i wyłącznie od ujemnego bilansu kalorycznego, a post jak wspomniałam może ułatwić spożywanie mniejszej ilości kalorii.

Z powodu zmian w hormonach, które następują podczas krótkotrwałego postu może zwiększyć się tempo przemiany materii o 3,6-14%. Badania pokazują również, że ludzie stracili więcej o 4-7% obwodu w talii, co wskazuje na znaczną utratę szkodliwego tłuszczu z brzucha, który gromadzi się wokół narządów i powoduje choroby.

Wiele badań pokazuje, że post może mieć silny wpływ nie tylko na nasze ciało i mózg, a nawet może pomóc przedłużyć życie.

Plusem jest to, iż spożywając 2 lub 3 posiłki możemy jeść większe porcje i czuć się bardziej nasyceni przez dłuższy czas, niż gdy spożywamy 5 posiłków, a są one mniejsze objętościowo.

To również ogromna oszczędność czasu na stanie w kuchni i kombinowanie z posiłkami.

Post bardzo korzystnie wpływa na regenerację naszych jelit i zmniejsza stany zapalne w naszym organiźmie, które odpowiedzialne są za większość naszych chorób!

 

 

 

Należy jednak pamiętać, że głównym powodem jego sukcesu jest to, że okresowy post pomaga ogólnie jeść mniej kalorii. Jeśli objadasz się i jesz ogromne ilości podczas okresów jedzenia, możesz wcale nie stracić na wadze.

 

Na początku postu można czuć się trochę słabo, nie swojo, a mózg może nie działać tak sprawnie, jak do tej pory.

Zazwyczaj jest to chwilowe, ponieważ organizm musi przyzwyczaić się i przestawić na nowe tory.

 

Jeśli masz jakieś choroby, przed próbą przerywanego postu skonsultuj się z lekarzem.

-Masz problemy z regulacją poziomu cukru we krwi.

-Masz niskie ciśnienie krwi.

-Masz zaburzenie odżywiania.

-Jesteś w ciąży.

-Karmisz piersią.

Jednak post przerywany ma naprawdę wyjątkowy profil bezpieczeństwa. Nie ma nic niebezpiecznego w niejedzeniu przez jakiś czas, jeśli jesteśmy ogólnie zdrowi i dobrze odżywieni. I tak przez większość śpimy.

Post był praktyką w całej ewolucji człowieka. Starożytni łowcy nie mieli supermarketów, lodówek ani żywności dostępnej przez cały rok. Czasami nie mogli znaleźć nic do jedzenia. Jedli kiedy coś upolowali.

 

Podsumowując.

Post przerywany nie jest czymś, co każdy musi stosować.

To po prostu jedna z wielu strategii żywieniowych i stylu życia, która może poprawić Twoje zdrowie.

Zdrowe pełnowartościowe posiłki, nawodnienie, aktywność fizyczna, dbanie o sen i radzenie sobie ze stresem to nadal najważniejsze czynniki, na których należy się skupić.

Podczas postu również należy zadbać o te aspekty.

 

W ostatecznym rozrachunku nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, jeśli chodzi o odżywianie. Najlepsza dieta dla Ciebie to taka, którą możesz utrzymać długoterminowo.

Okresowy post jest świetny dla niektórych osób, a nie dla wszystkich. Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, do której grupy należysz, jest jej wypróbowanie.

 

Jeśli czujesz się dobrze podczas postu, może to być bardzo potężne narzędzie do utraty wagi i poprawy Twojego zdrowia.

 

Marta

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl